Siirry sisältöön
Satakunnan Turvapalvelut Oy

Tiedätkö, miten toimit Ajax-turvajärjestelmän hälyttäessä?

Aloitetaan tositarinalla;

Eräs asiakkaamme lähti lomalle ja sai reissun aikana puhelimensa Ajax-sovellukseen ilmoituksen turvajärjestelmän antamasta hälytyksestä. Lomalla ollessaan asiakas ei kuitenkaan tiennyt tai siinä hetkessä muistanut, kuinka tällaisessa tilanteessa toimitaan. Tarvitseeko hänen lähteä käymään kohteessa, josta hälytys tuli?  Vai käykö vartija? Entä ilmoittaako hän asiasta jollekin? Asiakas päätti olla yhteydessä meihin kysyen, miten hänen tulee toimia.

Koostimme listan vinkkejä ja ohjeita vastaavanlaisten tilanteiden varalle, jotka jokaisen Ajax-turvajärjestelmää käyttävän on hyvä tietää.

  • Ajax-sovellus on Ajax-turvajärjestelmään linkitettävä mobiilisovellus, jonka kautta asiakas voi itse seurata järjestelmän laitteiden tilaa ja niiden antamia ilmoituksia sekä halutessaan kytkeä toimintoja päälle ja pois.
  • Asennettaessa turvajärjestelmää asiakkaan kanssa sovitaan aina yksilöllisesti se, miten hälytystilanteissa toimitaan. Asiakkaan kanssa voidaan sopia aikaikkuna, jonka aikana hän ei halua ilmoituksia hälytyksistä – esimerkiksi klo 22–06.
  • Tieto turvajärjestelmän hälytyksestä tulee aina asiakkaan Ajax-sovellukseen sekä hälytyskeskukseen.

 

Esimerkkitilanne 1:

Hälytys klo 19

  • Mikäli turvajärjestelmän hälytys tulee aikaikkunan ulkopuolella, pyrkii hälytyskeskus ensimmäisenä tavoittamaan kohteelle nimetyt yhteyshenkilöt.
  • Jos yhteyshenkilöt tavoitetaan, voivat he itse kuitata hälytyksen tarkistetuksi tai aiheettomaksi, mikäli se sellainen on. Aiheettomista hälytyksistä ei kirjata raporttia.
  • Jos yhteyshenkilöitä ei tavoiteta tai he ovat kaukana kohteesta, käy vartija tarkistamassa tilanteen.
  • Vartija selvittää hälytyksen syyn, tarkistaa kohteen ja kuittaa lopuksi laitteen takaisin valvontaan.
  • Käynnin jälkeen vartija kirjaa käynnistä raportin, joka tulee asiakkaalle sähköpostitse.
  • Asiakas pääsee tarkastelemaan raporttia ja saa myös siten tiedon tapahtuneesta.

Esimerkkitilanne 2:

Hälytys klo 23

  • Mikäli turvajärjestelmän hälytys tulee sovitun aikaikkunan sisäpuolella, hälytyskeskus ilmoittaa vartijalle asiasta.
  • Vartija lähtee kohteeseen, selvittää hälytyksen syyn, tarkistaa kohteen ja kuittaa lopuksi laitteen takaisin valvontaan.
  • Käynnin jälkeen vartija kirjaa raportin, joka tulee asiakkaalle sähköpostitse.
  • Asiakas pääsee tarkastelemaan raporttia ja saa myös siten tiedon tapahtuneesta.

Toimintaketju on siis hieman erilainen riippuen siitä, mihin kellonaikaan hälytys tulee. Tästä syystä asiakkaan on hyvä olla itse selvillä siitä, miten hänen tulee toimia tilanteessa.

 

AJAX-HÄLTYSKAAVIO

 

Ajax-turvajärjestelmää käyttäessä on myös hyvä huomioida seuraavat asiat:

  • Järjestelmän laitteet ovat toiminnassa ja kunnossa etenkin, jos itse on poissa paikalta.
  • Hälytyskeskukseen annettujen yhteystietojen ajan tasalla pitäminen on tärkeää, jotta tieto kulkee mahdollisimman sujuvasti hälytyksen sattuessa.
  • Ajax-sovelluksen antama hälytysääni on voimakas ja se voi olla vieras, mikäli sitä ei aiemmin ole kuullut. Siihen kannattaa tutustua etukäteen. Sovelluksen antaman äänen pääset kuulemaan esimerkiksi täältä: Ajax-turvajärjestelmän hälytysääni

 

Mikäli Ajaxin kanssa, niin itse järjestelmän kuin esimerkiksi sovelluksen kanssa on ongelmia, epäselvyyttä tai kaipaat ohjeita, ole rohkeasti yhteydessä meihin!

Soita, laita viestiä tai pyydä käyntiä – Autamme mielellämme 24/7!

Vieritä ylös